начало

ВСС прие, че именити преподаватели не са специалисти по гражданско право ВСС прие, че именити преподаватели не са специалисти по гражданско право

Промяна статут партерно помещение

Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Промяна статут партерно помещение

Мнениеот jekata » 22 Окт 2009, 15:15

Здравейте!
Оказа се, че за да бъде отдадено партерното помещение към входа за кафене се изисква промяна на статута му. Допреди 3 г. функционираше пак като такова, но мисля, че не е бил с друг статут освен началния. Питането ми е каква е процедурата, ако има преминали през нея. Доколкото разбрах искат нотариално заверени подписите на живущите ( в общината нямаха идея какъв процент от тях, а и незнам доколко нотариално заверени са като аз сам занеса лист с подписи на нотариус ), проект на помещението, изготвен от архитект, до кадастъра трябвало да се иде и оттам да се вземе настоящия проект, становища на ВиК и Енерго инженери.

Понеже нямам много доверие на лелките в общината питам и тук. Изисква ли се още нещо ? Какво коства като пари ориентировъчно цялата процедура? Фирми, занимаващи се директно с това има ли?

Благодаря предварително!
jekata
Младши потребител
 
Мнения: 37
Регистриран на: 11 Ное 2008, 22:50

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот magodeoz » 22 Окт 2009, 16:27

Процедурата се нарича "промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди" и е с различна тежест в зависимост от това дали се извършват строителни и монтажни работи или не. И в двата случая се изисква решение на общото събрание на етажните собственици, взето по реда на ЗУЕС. Общината може да поиска и изрично нотариално заверено съгласие от непосредствените съседи на обекта, макар че по ЗУТ това е изискване при преустройство на жилищно помещение или самостоятелно жилище (чл. 38, ал. 4).
При всички случаи е необходим архитектурен проект и конструктивно-техническо становище. Специално за кафене ще са необходими и проекти за преустройство на водопроводната, канализационната и електроинсталациите, както и проект за изграждане на вентилационна инсталация и технологичен проект, с който се регламентира допустимия асортимент от храни и хранителни продукти, които ще се предлагат.
Проектът се прави на базата на копие от одобрения проект на сградата, от който се вижда, че помещението е обща част, и съответно разрешението за строеж се издава на името на етажните собственици.
Преди одобряването проектите следва да се съгласуват с органите на противопожарния и санитарен контрол, както и да се получат съгласия от експлоатационните предприятия за използване на вода и електричество за стопански нужди. Одобряването на проектите може да стане чрез оценка на съответствието, издадена от експертен съвет в общината, или такава от независим консултант (строителен надзор).
Преди въвеждане в експлоатация е необходимо да се смени идентификаторът на помещението по ЗКИР.
Преустройствата в сгради от ІV и по-горна категория са приравнени към ІV категория строежи, което означава, че изпълнението им се контролира от независим консултант (строителен надзор), и се въвеждат в експлоатация с окончателен доклад от същия.
Провеждането на цялата процедура може да отнеме и повече от три-четири месеца, и да достигне стойност от три-четири (и повече) хиляди лева.
Ако сградата е с височина до 10 м (т. е. строеж от V категория), нещата може да се опростят малко.
magodeoz
Активен потребител
 
Мнения: 1948
Регистриран на: 10 Авг 2009, 00:29

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот jekata » 23 Окт 2009, 00:43

Здравейте! Огромно благодаря за подробния отговор! Малцина тук мисля биха го сторили.
Конкретно 11 етажа са, т.е. над 10 м. Ток и вода си има вързани мисля още от построяването. 10 кв. м. грубо е площа. От написаното и от Вас разбирам, че трябва явно да ида в кадастъра мисля се води и в крайна сметка се иска проекта на блока и да ксерокопират частта в която се вижда въпросното помещение ? Там или другаде се установява чия собственост е понеже земята не е наша, но доколкото имам идея само уж е наше помещението, т.е. на блока. Къде мога да установя към кой се води помещението? Един ВиК и Енерго инженер предполагам ще свършат работа с исканите становища (които нямам идея какво трябва да са, но те си били знаели).

От последните изречения излиза ли, че трябва специална фирма да движи нещата или мога и сам да го направя?
jekata
Младши потребител
 
Мнения: 37
Регистриран на: 11 Ное 2008, 22:50

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот anserk » 23 Окт 2009, 09:44

jekata написа:От последните изречения излиза ли, че трябва специална фирма да движи нещата или мога и сам да го направя?

С позволението на magodeoz ще отбележа, че подробните отговори в повечето случаи объркват още повече питащите! А може би така стигат до специалните фирми, т.е. лицензираните за строителен надзор. Още повече, че попада в 4-та категория строеж. В сайта на ДНСК ги има фирмите за цяла България.
А се тръгва от СОБСТВЕНИКА на помещението (ЕС или община), статут на помещението и т.н.И няма такова понятие
magodeoz написа:промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди"
. Как се формулира най-точно е много важно и го има в наредбите. И почти винаги води до преустройство или реконструкция. И при всички случаи е по общия ред, регламентиран със ЗУТ и общинските наредби !
Да си наеме строителен надзор :idea:
anserk
Активен потребител
 
Мнения: 1197
Регистриран на: 04 Юни 2009, 11:56
Местоположение: София

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот magodeoz » 23 Окт 2009, 13:20

до anserk:
С позволението на anserk ще отбележа, че начинът, по който да се пише в публични форуми, е от сферата на решения, които пишещият взема сам.
Понятието " промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди" е получено чрез интерполация от текста на чл. 38, ал. 5 от ЗУТ, и смислово отговаря на определението по § 5, т. 41 от ДР на същия.
Считам за правилно от хронологична гледна точка в подобни случаи първо да се наеме екип от проектанти с пълна правоспособност (и най-вече архитект), и едва след това да се потърси консултант (фирма за строителен надзор).
Все пак, благодаря за забележките.

до jekata:
1. Това, че има "вързани" ток и вода, не означава, че е допустимо използването им за стопански цели без санкцията на съответните дружества;
2. Проектът на блока не е в службата по кадастъра, а в архивите на общината (т. е. органа, издал разрешението за строеж);
3. От наименованието на помещението върху оригиналния проект ще получите яснота дали помещението представлява обща част по смисъла на чл. 38 от ЗС;
4. Не е сигурно, че ще минете само със становища по части "В и К" и "Електро", но специалистите, които наемете, ще преценят най-добре;
5. Вие можете (в качеството си на упълномощен представител на ЕС) да проведете процедурата до издаване на разрешение за строеж, но за изпълнението и въвеждането в експлоатация ще трябва да наемете консултант (строителен надзор).
magodeoz
Активен потребител
 
Мнения: 1948
Регистриран на: 10 Авг 2009, 00:29

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот anserk » 27 Окт 2009, 10:57

magodeoz написа:ще отбележа, че начинът, по който да се пише в публични форуми, е от сферата на решения, които пишещият взема сам.
Понятието " промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди" е получено чрез интерполация от текста на чл. 38, ал. 5 от ЗУТ, и смислово отговаря на определението по § 5, т. 41 от ДР на същия.

Това е юридически форум и ние от надзора доста внимаваме, когато в дискусиите използваме членове и алинеи. Интерполации и смислени тълкувания на закони са НЕДОПУСТИМИ при прилагане на техническите правила и норми!!! Те са за съдебна зала :D
Още повече, че тук се касае за ЕС и неизяснен статут на обект. А може изобщо да не се стигне до РС и до РП :oops:
В този случай към чл.38 се отнася ал.8 (ДВ,бр.6 от 2009 г.) и макар че е за новоизграждащи се сгради в режим на ЕС, ще бъде приложен и за случая от техническите общински служби. Това е практиката! Отказа за издаване на РС се атакува основателно, но не винаги се приема от възложителите.
Затова не ги пращайте при проектанти, преди казуса да е видян от ЮРИСТ, пък и да не е от надзор :idea:
anserk
Активен потребител
 
Мнения: 1197
Регистриран на: 04 Юни 2009, 11:56
Местоположение: София

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот magodeoz » 27 Окт 2009, 12:06

Не зная къде интерполациите и смисловите определения са недопустими, но са напълно допустими в исказано лично мнение в публичен форум.
От първия пост на питащия е ясно (може би не на всички), че разговорът в общината вече се е състоял, и човекът пита не дали може или не може, а каква е процедурата. Пак от същия пост се вижда, че при проектант не го пращам аз, а служителите в същата тази община.
Прилагането на чл. 38, ал. 8 от ЗУТ за помещения в заварени сгради е несъстоятелно дори само поради това, че законът изисква осигуряването на такова помещение, но не забранява последваща промяна на предназначението му.
magodeoz
Активен потребител
 
Мнения: 1948
Регистриран на: 10 Авг 2009, 00:29


Назад към Строителство и регулация


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 34 госта


cron