Колеги, моля за помощ по ЗНА
Публикувано на: 06 Яну 2017, 13:41
Благодаря, предварително, на всички четящи.
Вътрешното ми чувство за справедливост отново кърви ( по ред причини) и обмислям жалби по две наредби на местната власт. Разсъждавам върху един детайл по ЗНА.
Нормата на чл. 18а от ЗНА ( в сила от 04.11.2016г.) указва, че при изработването на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието и се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица съгласно глави втора и трета. Съставителят на проект на нормативен акт извършва оценка на въздействието на нормативния акт, когато това е предвидено в този закон ( чл. 19).
Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление - на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет ( чл. 26, ал.3 3НА).
Съгласно чл. 139, ал. 1 от КРБ и чл. 33, ал. 1 от ЗА и чл.38, ал.1 от ЗМСМА във всяка община съответния кмет е орган на изпълнителната власт. Както ни е известно същият този субект внася предложения за обсъждане и приемане на подзаконови нормативни актове (Наредби и Правилници) в ОбС. Накратко излиза, че кметът внасяйки съответния проект се цани за негов съставител. Права ли съм?
От 04.11.2016г. са в сила нови правила за нормотворчество
Чл. 28. (1) Проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него и предварителната оценка на въздействието по чл. 20, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган.
(4) Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2 и предварителна оценка на въздействието съгласно глава втора, а за проект на закон или кодекс - и справка по ал. 3, не се обсъжда от компетентния орган.
Питанията, които възникват тук са следните:
1. Кметът на съответната община съставител ли е на проекта на подзаконов нормативен акт, който внася за обсъждане и приемане в ОбС?. За мен е съставител ( физически не той, но предложението и самия текст излизат от него), но ако има различни - ще се радвам на аргументи и мнения.
2. За внесените от кмета проекти на подзаконови нормативни актове необходима ли е ПРЕДВАРИТЕЛНА ( частична или цялостна) оценка на въздействието им?
Какво мисля аз?- въпреки непрецизността на чл. 19 в частта " когато това е предвидено в този закон" съставителят на проект на нормативен акт извършва оценка на въздействието на нормативния акт. По аргумент на обратното заложен в § 1а. (в сила от 04.11.2016 г.) Глави втора и трета, с изключение на изискването за мотиви по чл. 28, ал. 1, не се прилагат за:......, където не се вместват "вражеските наредби".
За оценката: хайде, да не е цялостна, но поне частична предварителна се изисква според мен, съгласно чл. 20, ал.2 ЗНА.
3. Липсата на такава оценка влече ли нищожност на взето от ОбС решение за приемане на съответния подзаконов нормативен акт? Ако нормативно ти е забранено да обсъждаш и приемаш НА, па макар и подзаконов, който не е придружен с оценка на въздействието, какво е решението, което си взел за приемането и?
Подозирам, че ще спретнат такава оценка, макар публично да казаха, че не е изготвена, респективно фактите сочат, че не е публикувана в портала за обсъждане. Бъдещ въпрос на доказване.
Дразнят ме не увеличенията в такса смет и данък недвижими имоти ( макар общия размер да е от порядъка на 64%), а липсата на (разумен? ако го има изобщо) контрол при разходване на средствата, за което неразумие следва да плащат собствениците на имоти.
Благодаря на всички колеги, които ще изразят мнение.
п.п. оставам с надежда, че този форум се посещава все още от юристи
Вътрешното ми чувство за справедливост отново кърви ( по ред причини) и обмислям жалби по две наредби на местната власт. Разсъждавам върху един детайл по ЗНА.
Нормата на чл. 18а от ЗНА ( в сила от 04.11.2016г.) указва, че при изработването на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието и се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица съгласно глави втора и трета. Съставителят на проект на нормативен акт извършва оценка на въздействието на нормативния акт, когато това е предвидено в този закон ( чл. 19).
Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление - на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет ( чл. 26, ал.3 3НА).
Съгласно чл. 139, ал. 1 от КРБ и чл. 33, ал. 1 от ЗА и чл.38, ал.1 от ЗМСМА във всяка община съответния кмет е орган на изпълнителната власт. Както ни е известно същият този субект внася предложения за обсъждане и приемане на подзаконови нормативни актове (Наредби и Правилници) в ОбС. Накратко излиза, че кметът внасяйки съответния проект се цани за негов съставител. Права ли съм?
От 04.11.2016г. са в сила нови правила за нормотворчество
Чл. 28. (1) Проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него и предварителната оценка на въздействието по чл. 20, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган.
(4) Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2 и предварителна оценка на въздействието съгласно глава втора, а за проект на закон или кодекс - и справка по ал. 3, не се обсъжда от компетентния орган.
Питанията, които възникват тук са следните:
1. Кметът на съответната община съставител ли е на проекта на подзаконов нормативен акт, който внася за обсъждане и приемане в ОбС?. За мен е съставител ( физически не той, но предложението и самия текст излизат от него), но ако има различни - ще се радвам на аргументи и мнения.
2. За внесените от кмета проекти на подзаконови нормативни актове необходима ли е ПРЕДВАРИТЕЛНА ( частична или цялостна) оценка на въздействието им?
Какво мисля аз?- въпреки непрецизността на чл. 19 в частта " когато това е предвидено в този закон" съставителят на проект на нормативен акт извършва оценка на въздействието на нормативния акт. По аргумент на обратното заложен в § 1а. (в сила от 04.11.2016 г.) Глави втора и трета, с изключение на изискването за мотиви по чл. 28, ал. 1, не се прилагат за:......, където не се вместват "вражеските наредби".
За оценката: хайде, да не е цялостна, но поне частична предварителна се изисква според мен, съгласно чл. 20, ал.2 ЗНА.
3. Липсата на такава оценка влече ли нищожност на взето от ОбС решение за приемане на съответния подзаконов нормативен акт? Ако нормативно ти е забранено да обсъждаш и приемаш НА, па макар и подзаконов, който не е придружен с оценка на въздействието, какво е решението, което си взел за приемането и?
Подозирам, че ще спретнат такава оценка, макар публично да казаха, че не е изготвена, респективно фактите сочат, че не е публикувана в портала за обсъждане. Бъдещ въпрос на доказване.
Дразнят ме не увеличенията в такса смет и данък недвижими имоти ( макар общия размер да е от порядъка на 64%), а липсата на (разумен? ако го има изобщо) контрол при разходване на средствата, за което неразумие следва да плащат собствениците на имоти.
Благодаря на всички колеги, които ще изразят мнение.
п.п. оставам с надежда, че този форум се посещава все още от юристи