ЗОДФЛ 2007
Публикувано на: 30 Юни 2006, 22:26
Закон за данъците върху доходите на физическите лица
[url=http://www.minfin.government.bg/docs/MOTIVI_ZDDFL_2007 _4_.pdf]М О Т И В И
към проекта на Закон за данъците върху доходите на физическите лица[/url]
Основните цели на подготвения законопроект са осъвременяване на уредбата по
отношение на облагането на личните доходи на гражданите и хармонизиране на българското
данъчно законодателство с правото на Европейския съюз. Проектът въвежда ясни и точни
правила за данъчното третиране на доходи от различни източници, по отношение на които
действащото законодателство не предлага еднозначно тълкуване.
Законопроектът цели максимално изравняване на облагаемия и осигурителния
доход. Това се превърна в основна трудност и предизвикателство, тъй като към настоящия
момент има съществени различия при определянето на облагаемия доход и на дохода, върху
който се изчисляват задължителните осигурителни вноски. Тези различия значително
затрудняват администрирането на данъка върху доходите на физическите лица и на
дължимите от тях осигурителни вноски.
Законопроектът запазва обхвата на източниците на доходи, подлежащи на
облагане и кръга на данъчнозадължените лица.
Законопроектът предлага нов механизъм за ползване на данъчните облекчения.
Последните ще се ползват на годишна база от всички източници на доходи, а не както досега
само от доходи от трудови правоотношения, от стопанска дейност и от наем. В същото време
данъчното облекчение за деца на лица, наети по трудови правоотношения ще може да се
ползва чрез работодателя, който ще преизчисли годишния размер на данъка. Този подход ще
облекчи лицата, работещи сама по трудови правоотношения, които понастоящем трябва да
подават годишна данъчна декларация във връзка с ползването на данъчното облекчение за
деца. В законопроекта е възприет много по-гъвкав и рационален подход за ползване на
данъчното облекчение за деца. Прецизирани са и разпоредбите по отношение на кръга от
лица, които могат да ползват данъчното облекчение за деца. Законопроектът изрично
регламентира, че в случаите на развод, облекчението може да бъде ползвано и от родителя,
на когото не са предоставени родителските права и при условие, че другият родител
предостави декларация, че няма да ползва данъчното облекчение за данъчната година.
Вноските за доброволно и за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и
застраховане са освободени на “входа”, т.е. с тях се намалява сумата на годишните данъчни
основи. Размера на данъчното облекчение в зависимост от основата се запазва (до 10%), но е
въведен годишен лимит от 1440 лв., като в същото време облекчението се ползва за доходи
от всички източници, включително за доходи от наем, от прехвърляне на имущество и от
други доходи. Освен това при обратното получаване на сумите по договорите вече няма да се
удържа окончателен данък в размер 12 на сто, включително и за сумите, за които е ползвано
данъчно облекчение на “входа”.
Законопроектът създава възможност вноските за задължително здравно
осигуряване да се приспадат от всички видове доходи върху които са направени, в т.ч. от
доходите от наем.
Обхвата на доходите на физическите лица, които са освободени от данъчно
облагане е разширен с доходите от лихви по влогове и депозити в банки и
взаимоспомагателни каси в държави-членки на Европейския съюз. Освен това няма да се
облагат и доходите от лихви в местни банки и каси, изплатени на чуждестранни физически
лица. Понастоящем тези доходи се облагат с данък при източника по Закона за
корпоративното подоходно облагане в размер 15 на сто.
Изравнен е размера на окончателния данък (7%) за облагане на доходите от
дивиденти, независимо от това дали лицето, изплащащо дохода е местно или не.
Понастоящем доходите от дивиденти на местни физически лица от източник в чужбина се
облагат с 12 на сто, докато доходите от дивиденти, изплатени от местни дружества се
облагат с 7 на сто.
Законопроектът въвежда нормативно признати разходи в размер 50 на сто за
лицата, упражняващи занаятчийска дейност, която не подлежи на облагане с патентен данък.
При сегашния режим нормативно признатите разходи за тези лица е в размер на 35 на сто.
Законопроектът запазва патентното облагане само по отношение на физическите
лица и едноличните търговци, които не са регистрирани по Закона за данък върху добавената
стойност. От кръга на патентните дейности отпадат единствено транспортните дейности,
таксиметровите превози и превозите по допълнителни автобусни линии. Патентния данък за
тези дейности е непрекъснато атакуван с мотива, че годишният му размер не отчита високите
разходи (за лизингови вноски, ремонт, резервни части и експлоатационни разходи), във
връзка с което е предложени лицата, които осъществяват тези дейности да се облагат на база
резултата от стопанската дейност по общия ред на закона.
Положителен момент в областта на патентното облагане е възможността, дадена
от законопроекта за намаляване на данъка при прекратяване на дейността през данъчната
година за всички дейности, с изключение на хотелиерството и ресторантьорството, за които
годишния размер на данъка е съобразен със сезонния им характер.
По отношение на едноличните търговци също са направени промени.
Законопроектът урежда случаите на ползване на лично имущество на собственика за
дейността на предприятието. Подобна регламентация в сегашния закон липсва, което създава
редица трудности на лицата във връзка с ползването на данъчни амортизации и признаването
на експлоатационните разходи. Освен това проектът регламентира възможност надвнесен
данък по годишна декларация от едноличен търговец да се приспада от следващи дължими
авансови и годишни вноски, дължими от едноличния търговец. Доходите от продажба на
предприятие на едноличен търговец ще се считат за доходи от стопанска дейност на
едноличния търговец, а не за отделен източник на доход на физическото лице – собственик.
Законопроектът въвежда един срок за подаване на годишна данъчна декларация и
внасяне на дължимия данък – 30 април на годината, следваща данъчната година, за която се
отнася.
Когато годишната данъчна декларация е подадена до 10 февруари (а не както
досега до 31 януари) и в същия срок е внесен данъка, лицата ще ползват отстъпка в размер 5
на сто от сумата за довнасяне по декларацията. Освен това законопроектът регламентира и
отстъпка от 5 на сто от сумата за довнасяне, ако годишната данъчна декларация е подадена
до 30 април по електронен път и данъка е внесен в същия срок, доколкото не е ползвана
отстъпката за подадена декларация и внесен данък до 10 февруари.
В проекта запазва сегадействащите месечна и годишна скали, тъй като тяхната
промяна ще бъде уточнена в хода на бюджетната процедура за 2007 г.
[url=http://www.minfin.government.bg/docs/MOTIVI_ZDDFL_2007 _4_.pdf]М О Т И В И
към проекта на Закон за данъците върху доходите на физическите лица[/url]
Основните цели на подготвения законопроект са осъвременяване на уредбата по
отношение на облагането на личните доходи на гражданите и хармонизиране на българското
данъчно законодателство с правото на Европейския съюз. Проектът въвежда ясни и точни
правила за данъчното третиране на доходи от различни източници, по отношение на които
действащото законодателство не предлага еднозначно тълкуване.
Законопроектът цели максимално изравняване на облагаемия и осигурителния
доход. Това се превърна в основна трудност и предизвикателство, тъй като към настоящия
момент има съществени различия при определянето на облагаемия доход и на дохода, върху
който се изчисляват задължителните осигурителни вноски. Тези различия значително
затрудняват администрирането на данъка върху доходите на физическите лица и на
дължимите от тях осигурителни вноски.
Законопроектът запазва обхвата на източниците на доходи, подлежащи на
облагане и кръга на данъчнозадължените лица.
Законопроектът предлага нов механизъм за ползване на данъчните облекчения.
Последните ще се ползват на годишна база от всички източници на доходи, а не както досега
само от доходи от трудови правоотношения, от стопанска дейност и от наем. В същото време
данъчното облекчение за деца на лица, наети по трудови правоотношения ще може да се
ползва чрез работодателя, който ще преизчисли годишния размер на данъка. Този подход ще
облекчи лицата, работещи сама по трудови правоотношения, които понастоящем трябва да
подават годишна данъчна декларация във връзка с ползването на данъчното облекчение за
деца. В законопроекта е възприет много по-гъвкав и рационален подход за ползване на
данъчното облекчение за деца. Прецизирани са и разпоредбите по отношение на кръга от
лица, които могат да ползват данъчното облекчение за деца. Законопроектът изрично
регламентира, че в случаите на развод, облекчението може да бъде ползвано и от родителя,
на когото не са предоставени родителските права и при условие, че другият родител
предостави декларация, че няма да ползва данъчното облекчение за данъчната година.
Вноските за доброволно и за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и
застраховане са освободени на “входа”, т.е. с тях се намалява сумата на годишните данъчни
основи. Размера на данъчното облекчение в зависимост от основата се запазва (до 10%), но е
въведен годишен лимит от 1440 лв., като в същото време облекчението се ползва за доходи
от всички източници, включително за доходи от наем, от прехвърляне на имущество и от
други доходи. Освен това при обратното получаване на сумите по договорите вече няма да се
удържа окончателен данък в размер 12 на сто, включително и за сумите, за които е ползвано
данъчно облекчение на “входа”.
Законопроектът създава възможност вноските за задължително здравно
осигуряване да се приспадат от всички видове доходи върху които са направени, в т.ч. от
доходите от наем.
Обхвата на доходите на физическите лица, които са освободени от данъчно
облагане е разширен с доходите от лихви по влогове и депозити в банки и
взаимоспомагателни каси в държави-членки на Европейския съюз. Освен това няма да се
облагат и доходите от лихви в местни банки и каси, изплатени на чуждестранни физически
лица. Понастоящем тези доходи се облагат с данък при източника по Закона за
корпоративното подоходно облагане в размер 15 на сто.
Изравнен е размера на окончателния данък (7%) за облагане на доходите от
дивиденти, независимо от това дали лицето, изплащащо дохода е местно или не.
Понастоящем доходите от дивиденти на местни физически лица от източник в чужбина се
облагат с 12 на сто, докато доходите от дивиденти, изплатени от местни дружества се
облагат с 7 на сто.
Законопроектът въвежда нормативно признати разходи в размер 50 на сто за
лицата, упражняващи занаятчийска дейност, която не подлежи на облагане с патентен данък.
При сегашния режим нормативно признатите разходи за тези лица е в размер на 35 на сто.
Законопроектът запазва патентното облагане само по отношение на физическите
лица и едноличните търговци, които не са регистрирани по Закона за данък върху добавената
стойност. От кръга на патентните дейности отпадат единствено транспортните дейности,
таксиметровите превози и превозите по допълнителни автобусни линии. Патентния данък за
тези дейности е непрекъснато атакуван с мотива, че годишният му размер не отчита високите
разходи (за лизингови вноски, ремонт, резервни части и експлоатационни разходи), във
връзка с което е предложени лицата, които осъществяват тези дейности да се облагат на база
резултата от стопанската дейност по общия ред на закона.
Положителен момент в областта на патентното облагане е възможността, дадена
от законопроекта за намаляване на данъка при прекратяване на дейността през данъчната
година за всички дейности, с изключение на хотелиерството и ресторантьорството, за които
годишния размер на данъка е съобразен със сезонния им характер.
По отношение на едноличните търговци също са направени промени.
Законопроектът урежда случаите на ползване на лично имущество на собственика за
дейността на предприятието. Подобна регламентация в сегашния закон липсва, което създава
редица трудности на лицата във връзка с ползването на данъчни амортизации и признаването
на експлоатационните разходи. Освен това проектът регламентира възможност надвнесен
данък по годишна декларация от едноличен търговец да се приспада от следващи дължими
авансови и годишни вноски, дължими от едноличния търговец. Доходите от продажба на
предприятие на едноличен търговец ще се считат за доходи от стопанска дейност на
едноличния търговец, а не за отделен източник на доход на физическото лице – собственик.
Законопроектът въвежда един срок за подаване на годишна данъчна декларация и
внасяне на дължимия данък – 30 април на годината, следваща данъчната година, за която се
отнася.
Когато годишната данъчна декларация е подадена до 10 февруари (а не както
досега до 31 януари) и в същия срок е внесен данъка, лицата ще ползват отстъпка в размер 5
на сто от сумата за довнасяне по декларацията. Освен това законопроектът регламентира и
отстъпка от 5 на сто от сумата за довнасяне, ако годишната данъчна декларация е подадена
до 30 април по електронен път и данъка е внесен в същия срок, доколкото не е ползвана
отстъпката за подадена декларация и внесен данък до 10 февруари.
В проекта запазва сегадействащите месечна и годишна скали, тъй като тяхната
промяна ще бъде уточнена в хода на бюджетната процедура за 2007 г.