Американски анализ критикува бавното правосъдие
ПАВЛИНА ЖЕЛЕВА 18:40 ч.
Гражданите не вярват на съда, решенията не са основани само на фактите и закона, правосъдието е много бавно, а съдиите са подложени на натиск от адвокатите и държавните служители. Това сочи изследване на програма "Правна инициатива за Централна и Източна Европа" на Американската асоциация на юристите (ABA/CEELI). Организацията е изработила индекс на съдебната реформа в България с помощта на Американската агенция за международно развитие (USAID) и ще го представи днес пред магистратите. Асоциацията е анализирала 30 фактора, които определят качеството на правосъдието. Едва седем от тях са положителни, а останалите са или неутрални, или отрицателни.
Индексът е анализ на моментното състояние на съдебната система през април и май тази година, обясни авторът му Мери Ноел Пепис (виж интервюто на стр. 4). Той е създаден на базата на събеседвания с магистрати, експерти и наблюдатели и отчита напредъка на съдебната реформа по обективни критерии. Интервюираните са дали становище по 30-те фактора, по които АBA/CEELI оценява работата на съдилищата във всички страни от Централна и Източна Европа.
Индексът не отчита състоянието на прокуратурата и следствието, които са част от българската съдебна система, защото в другите държави те са към изпълнителната власт. В анализа е записано, че има важен напредък в реформата най-вече заради промените в конституцията, с които беше ограничен имунитетът на магистратите и бяха въведени критерии за израстване в кариерата им. Именно в тази област бяха най-сериозните критики в първия индекс на реформата, който беше направен преди две години. Въпреки това 17 от факторите са получили неутрална оценка, а шест - отрицателна, защото прогресът е бил недостатъчен, за да бъде отчетен в изследването.
Една от основните критики е свързана със системата за обжалване на съдебните решения. Американските юристи са установили, че хората не вярват на актовете на съдилищата и затова ги обжалват "до дупка". Според Пепис това е една от причините за друг генерален проблем на съдебната система - бавното приключване на делата.
Изпълнението на решенията по граждански дела е извънредно проблематично, пише в индекса. В един общ фактор ABA/CEELI е анализирала състоянието на призоваването и уважението към съда. "Съдиите разполагат с правомощия по отношение на реда в съдебната зала и на призоваването, но не ги използват ефикасно", твърдят експертите.
Голяма част от анализа е посветен на отговорността и прозрачността на съдебната система. Тук експертите са дали три отрицателни оценки. Те са установили, че според преобладаващото обществено мнение решенията не се постановяват единствено въз основа на фактите и на закона. Съдиите се подлагат на неправомерно въздействие от страните и техните адвокати, от други магистрати, включително съдии, и от държавни служители, твърди анализът.
Експертите отчитат още, че редът за подаване на жалба срещу съдия до Висшия съдебен съвет е твърде остарял. Анализаторите критикуват и действащата система за достъп на гражданите до съдебните документи, която разрешава само на страните по делата да четат решенията. В индекса е отчетено също, че гражданите са недоволни от точността на съдебните протоколи.
Съдебните служители по правило са възприемани като недобре образовани и обучени, пише в анализа на ABA/CEELI. Организацията обаче е регистрирала положителна тенденция в тази област заради реформи в няколко съдилища. Според индекса като цяло няма напредък по отношение на образуването на делата, защото в много съдилища дейността се извършва на ръка, както и всички вписвания в регистрите и книгите. Експертите подчертават, че тези фактори също влияят на забавянето на делата, което остава големият проблем на съдебната система.
- Дата и час: 24 Ное 2024, 23:19 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Американски анализ критикува бавното правосъдие
|
|
5 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Американски анализ критикува бавното правосъдие
Хората от другия край на океана виждат неуредиците.Само тукашните отговорни лица не могат да ги забележат.
- наблюдател
Re: Американски анализ критикува бавното правосъдие
Вижте ,колеги как са се борили нашите дядовци с престъпността,заради която сега толкова ни критикуват.И ний сме дали нещо на светът.Един вид бързо полицейско производство.Като оставим настрана някои неща в този закон,може да се поучим от прагматичността на неговите разпоредби.Много ми харесва член 15.Повечето от вас са го чели този закон,но нека да си го припомним.
ЗАКОНЪ за изтребление на разбойниците
Утвърденъ съ Указъ № 721 отъ 7.12.1922 г., обн., ДВ, бр. 205 от
12.12.1922 г.
Чл. 1. Разбойникъ се счита онзи, който по навикъ или занаятъ самъ или
съ други лица извършва грабежъ, насилие или убийство съ цель за ограбване.
Чл. 2. Изтреблението на разбойниците въ околията, дето са се появили,
се възлага на полицията, жандармерията и войската. Ако тая сила е
недостатъчна за изтребление на разбойниците, околийскиятъ началникъ може да
образува потери, съ които да ги преследва. Въ всяко населено място където
се забележатъ разбойници, кмета веднага назначава потера за преследването
имъ и донася на околийския началникъ.
Чл. 3. За началници на потерите ще се назначаватъ лица, каквито
околийския началникъ намери за добре.
Чл. 4. На отличилите се при преследването потераджии се дава
възнаграждение отъ общия кредитъ, който се отпуска за изтребление
разбойничеството. Размера на възнаграждението ще се определи и дава отъ
Министра на вътрешните работи.
Чл. 5. Потераджия, който убие или залови разбойникъ, получава награда
отъ 5-20 хиляди лева. Ако ли потераджията или длъжностното лице, което ги
преследва бъде убито, семейството му получава до 50.000 лв. обезщетение и
инвалидна пенсия. Ако ли само осакатее, то получава награда до 20.000 лв.
и инвалидна пенсия. Лекуването на всички ранени и заболели по преследване на
разбойниците е безплатно.
Наградите се отпускатъ съ заповедь отъ Министра на вътрешните работи.
Чл. 6. Околийскиятъ началникъ или началника на потерата се разпорежда
до общинската власть за храненето на потерите отъ самото местно население,
дето това е най удобно за потерата. То е длъжно да имъ дава и квартири
когато това се намери за нуждно.
Чл. 7. Ако някое лице, посочено отъ общинската власть за членъ въ
потера, искана отъ околийския началникъ умишлено откаже да участвува въ нея
или като участникъ въ нея скрие или избегне да изпълни дълга си, като откаже
да изпълни заповедите давани му отъ началника, наказва се съ тъмниченъ
затворъ до 1 година. Съ същото наказание се наказватъ и ония административни
и общински власти, които умишлено не изпълнятъ постановленията на настоящия
законъ.
Чл. 8. Министерството на вътрешните работи може да назначи, колкото
намери за нуждно, специални лица агенти за преследване разбойниците, които
агенти могатъ да бъдатъ изпращани въ разпореждане на околийските началници
въ борбата имъ съ разбойниците. Тяхната заплата ще бъде определена по щатъ
изработенъ отъ Министра на вътрешните работи, одобренъ отъ Министерския
съветъ.
Чл. 9. Така образуваните потери и назначени агенти, заедно съ другата
въоръжена сила, преследватъ разбойниците. Като общъ началникъ на тая сила
въ окръга е окръжния управитель, а въ околията - околийския началникъ.
Чл. 10. За разбойници се обявяватъ и ония лица, за които полицията,
възъ основа на събрани доказателства донася на надлежния областенъ съдъ,
че те са извършили разбойничества.
Съдътъ на другия день следъ получаване полицейското донесение, прави
публикация въ най-близкия местенъ вестникъ и съобщения до всички общини на
околията, където е местожителството на подозряното лице или където е станало
известно като разбойникъ, и ако въ двадесеть-дневенъ срокъ никой отъ
роднините или познатите на това лице не установятъ къде се намира, съда го
обявява за разбойникъ и обнародва това въ "Държавенъ вестникъ".
Чл. 11. Заловените разбойници се съдятъ отъ областния съдъ въ
околийския центъръ, въ района на който са заловени, въ 7-дневенъ срокъ
отъ залавянето имъ по закона за углавното съдопроизводство (чл.
чл. 649-656).
Съдътъ веднага съ пристигането си взема всички мерки и разпоредби да
гарантира бързото разглеждане на делото.
Забележка: Всички власти са длъжни да даватъ най-голяма спешность
на разпоредбите на съда.
Чл. 12. Осъдениятъ на смърть разбойникъ се обесва на публично място въ
центъра на околията.
Чл. 13. *) Осъждатъ се на повече отъ 5 години строгъ тъмниченъ затворъ,
или на доживотенъ строгъ тъмниченъ затворъ, онези лица, които като узнаятъ
положението и качествата на разбойниците, имъ ставатъ укриватели безъ да са
били принудени за това съ насилие.
*) Чл. 13 отъ закона за изтребление на разбойничеството, доколкото се
отнася за дела за грабежи се отменява съгласно § 3 отъ закона за допълнение
на някой отъ наказанията и на съдопроизводството по делата за грабежи -
обнародванъ въ "Държавенъ вестникъ" брой 264 отъ 23 февруарий 1922 година.
Чл. 14. Всяко лице, което знае къде се намиратъ разбойниците и не
донесе веднага на властьта, се наказва съ тъмниченъ затворъ до 1 година.
Чл. 15. Настоящиятъ законъ отменя всичките закони, които му
противоречатъ.
ЗАКОНЪ за изтребление на разбойниците
Утвърденъ съ Указъ № 721 отъ 7.12.1922 г., обн., ДВ, бр. 205 от
12.12.1922 г.
Чл. 1. Разбойникъ се счита онзи, който по навикъ или занаятъ самъ или
съ други лица извършва грабежъ, насилие или убийство съ цель за ограбване.
Чл. 2. Изтреблението на разбойниците въ околията, дето са се появили,
се възлага на полицията, жандармерията и войската. Ако тая сила е
недостатъчна за изтребление на разбойниците, околийскиятъ началникъ може да
образува потери, съ които да ги преследва. Въ всяко населено място където
се забележатъ разбойници, кмета веднага назначава потера за преследването
имъ и донася на околийския началникъ.
Чл. 3. За началници на потерите ще се назначаватъ лица, каквито
околийския началникъ намери за добре.
Чл. 4. На отличилите се при преследването потераджии се дава
възнаграждение отъ общия кредитъ, който се отпуска за изтребление
разбойничеството. Размера на възнаграждението ще се определи и дава отъ
Министра на вътрешните работи.
Чл. 5. Потераджия, който убие или залови разбойникъ, получава награда
отъ 5-20 хиляди лева. Ако ли потераджията или длъжностното лице, което ги
преследва бъде убито, семейството му получава до 50.000 лв. обезщетение и
инвалидна пенсия. Ако ли само осакатее, то получава награда до 20.000 лв.
и инвалидна пенсия. Лекуването на всички ранени и заболели по преследване на
разбойниците е безплатно.
Наградите се отпускатъ съ заповедь отъ Министра на вътрешните работи.
Чл. 6. Околийскиятъ началникъ или началника на потерата се разпорежда
до общинската власть за храненето на потерите отъ самото местно население,
дето това е най удобно за потерата. То е длъжно да имъ дава и квартири
когато това се намери за нуждно.
Чл. 7. Ако някое лице, посочено отъ общинската власть за членъ въ
потера, искана отъ околийския началникъ умишлено откаже да участвува въ нея
или като участникъ въ нея скрие или избегне да изпълни дълга си, като откаже
да изпълни заповедите давани му отъ началника, наказва се съ тъмниченъ
затворъ до 1 година. Съ същото наказание се наказватъ и ония административни
и общински власти, които умишлено не изпълнятъ постановленията на настоящия
законъ.
Чл. 8. Министерството на вътрешните работи може да назначи, колкото
намери за нуждно, специални лица агенти за преследване разбойниците, които
агенти могатъ да бъдатъ изпращани въ разпореждане на околийските началници
въ борбата имъ съ разбойниците. Тяхната заплата ще бъде определена по щатъ
изработенъ отъ Министра на вътрешните работи, одобренъ отъ Министерския
съветъ.
Чл. 9. Така образуваните потери и назначени агенти, заедно съ другата
въоръжена сила, преследватъ разбойниците. Като общъ началникъ на тая сила
въ окръга е окръжния управитель, а въ околията - околийския началникъ.
Чл. 10. За разбойници се обявяватъ и ония лица, за които полицията,
възъ основа на събрани доказателства донася на надлежния областенъ съдъ,
че те са извършили разбойничества.
Съдътъ на другия день следъ получаване полицейското донесение, прави
публикация въ най-близкия местенъ вестникъ и съобщения до всички общини на
околията, където е местожителството на подозряното лице или където е станало
известно като разбойникъ, и ако въ двадесеть-дневенъ срокъ никой отъ
роднините или познатите на това лице не установятъ къде се намира, съда го
обявява за разбойникъ и обнародва това въ "Държавенъ вестникъ".
Чл. 11. Заловените разбойници се съдятъ отъ областния съдъ въ
околийския центъръ, въ района на който са заловени, въ 7-дневенъ срокъ
отъ залавянето имъ по закона за углавното съдопроизводство (чл.
чл. 649-656).
Съдътъ веднага съ пристигането си взема всички мерки и разпоредби да
гарантира бързото разглеждане на делото.
Забележка: Всички власти са длъжни да даватъ най-голяма спешность
на разпоредбите на съда.
Чл. 12. Осъдениятъ на смърть разбойникъ се обесва на публично място въ
центъра на околията.
Чл. 13. *) Осъждатъ се на повече отъ 5 години строгъ тъмниченъ затворъ,
или на доживотенъ строгъ тъмниченъ затворъ, онези лица, които като узнаятъ
положението и качествата на разбойниците, имъ ставатъ укриватели безъ да са
били принудени за това съ насилие.
*) Чл. 13 отъ закона за изтребление на разбойничеството, доколкото се
отнася за дела за грабежи се отменява съгласно § 3 отъ закона за допълнение
на някой отъ наказанията и на съдопроизводството по делата за грабежи -
обнародванъ въ "Държавенъ вестникъ" брой 264 отъ 23 февруарий 1922 година.
Чл. 14. Всяко лице, което знае къде се намиратъ разбойниците и не
донесе веднага на властьта, се наказва съ тъмниченъ затворъ до 1 година.
Чл. 15. Настоящиятъ законъ отменя всичките закони, които му
противоречатъ.
- наблюдател
Re: Американски анализ критикува бавното правосъдие
Безспорно цитираният закон е допринесъл за прочистването на територията на страната от разбойнически шайки.Той е бил ефективен само до оня момент в който стриктно се е спазвал чл. 14. и се е прилагал безкомпромистно чл. 12. от Закона.За съжеление, тъй-наречените разбойници, преди да бъдат изтребени до крак успяват да се организират и да вземат властта в свои ръце.След като отменят този и другите неудобни им Закони, започват на свой ред да създават нови правила.Тези правила прерастват в Закони и се прилагат за един не малък исторически период от специализираните органи, създадени от старейшините на разбойническото движение.Когато народното недоволство за пореден път като Цунами изхвърли на историческото бунище, наследниците на разбойниците за които бе създаден Закона от 1922 г., стана най-страшното в най-новата ни история,разбойниците извършиха кръвосмешение със жертвите си и по силата на генното инжинерство създадоха мутант, който успешно се настанява във всички структури на трите независими една от друга власти.А те са толкова независими, една от друга, колкото е изгодно на мутантите, които за по-голяма сигурност си узакониха и една дузина имунитети на всички нива от властта, която докопаха, пак благодарение овчедушието на жертвите, които за свое успокоение си докораха пастир от чужбина.Сега след като братята от Москва ни обърнаха гръб и Мони Паси предаде меча Аспарухов или Кубратов, така и не се разбра, кой от двата на новите ни бледолики и малко мургави братя, да се надяваме, че този меч ще се развърти и ще възцари поредната"вечна правда на земята" АМИН!
- Антимафиот-2004
Re: Американски анализ критикува бавното правосъдие
Безкрайно вярно.Така като е тръгнала да се разраства престъпността,след десетина години почти всеки втори българин ще е потомък на престъпник.Със всичките му наследени наклонности.Или както казват криминолозите,с антиобществената си насоченост.
Потвърждение на биологичната теория на Чезаре Ломброзо.
Потвърждение на биологичната теория на Чезаре Ломброзо.
- наблюдател
5 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта